Ilmoittautuminen avataan 1.6.2021.

Maantieajon SM-kisareitti 2021 – Powered by Cannondale

16.6.2021

Kirjoittaja:

Oliver Pellinen

SM-kisojen reittikuvaus toteutettiin yhteistyössä Cannondalen, yhdysvaltalaisen polkupyörävalmistajan, kanssa. 

Mukana kisareitillä oli Cannondalen Suomen edustaja, ammattipyöräilijänä ja Eurosportin asiantuntijana tunnetuksi tullut Kimmo Kananen.

Kanasen asiantuntemuksen ja erinomaisten vinkkien avulla pääsimme hyvin selville tulevien SM-kisojen ratkaisunpaikoista ja kisareitin luonteesta. Tekstissä avaamme Kanasen tärkeäksi nostamia paikkoja noin 14 kilometrin mittaiselta kierrokselta.

Kilpailut käyntiin kunniastartilla

Vuoden 2021 maantieajon SM-kilpailut alkavat naisten ja miesten maantieajon osalta (ei M18-sarja) Vantaan Tikkurilasta lähtevällä kunniastartilla. Kunniastartin aikana pyöräilijöiden vauhti on rajoitettua itse kisakierrokselle saapumiseen saakka.

Kunniastartti tuo kilpailijat Keravanjoen pohjoispuolelta – Tikkurilantorilta – joen eteläpuolella kulkevalle Kyytitielle. Pian E75-moottoritien alitettuaan kilpailijat kaartavat kohti pohjoista, ajaen loivasti mutkittelevaa HakunilantietäHåkansbölevägeniä -pitkin.

Kilpailun kunniastartti päättyy Hakunilantien ja Sotungintien risteyksen jälkeiseen huoltomäkeen. Kunniastartin päätyttyä kilpailussa alkaa vapaa vauhti ja maantieajon suomenmestaruudesta kilpaileminen. 

Alussa väsytetään – lopussa ratkaistaan mestaruus

Vantaalla ajettava kisareitti on Kanasen mukaan kaupunkimainen kierros, joka pitää sisällään paljon mutkia ja jyrkkiäkin nousuja. Fyysisyydeltään kilpailun mäkisyys vastaa hyvin kansainvälisiä kisareittejä.

(Kuva © Kiia-Bettina Haikola)

Tavanomaiseen kisareittiin verrattuna keskeinen ero on Kanasen mukaan siinä, että Vantaan kisan olosuhteen pitävät kilpailijoiden letkan melko pitkänä. Tämän mies kertoo vaikeuttavan muun muassa pääjoukossa kiipeämistä kisan aikana. Lisäksi joukkueena ajaminen on vuoden 2021 SM-reitillä tavanomaista haastavampaa. Tämä johtaa Kanasen mukaan siihen, että esimerkiksi irtiottojen kiinniajaminen voi olla hankalaa.

Suomenmestaruuteen johtaneet ratkaisut nähdään miehen mukaan kilpailun viimeisellä viidelläkymmenellä kilometrillä. Esimerkiksi miesten kisassa takana on tässä vaiheessa yli sata kilometriä kanssakilpailijoiden väsyttämistä.

Huoltomäki

SM-kisojen 14 kilometrin kierros starttaa, kun reitti lähtee nousemaan Hakunilantien huoltomäkeä pitkin, kohti pohjoista. 

Huoltomäessä sijaitsee kilpailun kiinteä huolto, josta pyöräilijät voivat täydentää muun muassa nestettä ja ravintoa.

Huoltomäki (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)
Kuninkaanmäen raskaat nousut

Huoltomäestä matka jatkuu kohti ensimmäistä ja toista kipuamista Kuninkaanmäen päälle. 

Kananen kuvailee Kuninkaanmäen tiukkoja ensimmäisiä nousuja kilpailun ratkaisunpaikoiksi:

”Mäen nousut tulevat varmasti kokeilemaan kilpailijoiden jalkoja jyrkkyydellään”.

”Kuninkaanmäki on reitillä luonnollinen paikka, jossa kilpailu voi tulla ratkeamaan”, mies kertoo.

Kuusijärven osuus ja kilpailun vauhti

Kanasen mukaan Kuusijärven suora – reitin mahdollisesti kovavauhtisin kohta – taittuu kilpailussa nopeasti. Ilman merkittävää vastatuulta pääryhmän vauhti voi nousta yli 50 kilometriin tunnissa. 

Miesten kilpailun keskivauhdin Kananen arvioi olevan noin 42 kilometriä tunnissa. 

Kuusijärven suora (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)

”Tässä on kuitenkin nopeaa osuutta, jossa ajetaan viittäkymppiä helposti”.

”Sitten kun ryhdytään ajamaan kisaa, mäetkin mennään aika vauhdilla ylös”, Kananen analysoi.

Nopeimmillaan koko kierros saatetaan Kanasen mukaan ajaa noin 18 minuuttiin.

Kuninkaanmäen kolmas nousu ja Kiertomäentien tekninen osuus

Kuusijärven jälkeen kilpailijat kaartavat Laurintien kumpuilevan asfaltin kautta kohti Vanhaa Porvoontietä. Vanha Porvoontie johdattaa kilpailijoita kohti etelää ja Kuninkaanmäen kolmatta, Kanasen asiantuntija-arvion mukaan hieman helpompaa nousua.

Laurintie (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)

”Kunkun” viimeisen nousun jälkeen kilpailijat suuntaavat etelään, kohti Kiertomäentietä. Kiertomäentien kapea asfaltti muodostaa Kanasen mukaan reitin teknisesti haastavimman osuuden.

Kiertomäentie (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)
Flamme rouge: viimeinen kilometri

Kiertomäentieltä jatketaan Nurmimäentielle, joka aaltoilee Sipoonkorven kansallispuiston katveessa, vehreiden vantaalaisten peltomaisemien äärellä.

Ennen Flamme Rougea (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)

Kierroksen – ja lopulta koko kilpailun – viimeinen kilometri alkaa hieman ennen Nurmijärventien ja länteen ajettavan Sotungintien risteystä: 

”Pyöräilijät eivät kauaa ehdi nauttimaan peltomaisemista, kun kierroksen viimeinen kilometri alkaa”, Kananen huomauttaa.

Viimeisen kilometrin lähestyessä päätöstään peltomaisemat väistyvät ja kilpailijat lähestyvät Hakunilan urheilupuistoa. 

Urheilupuiston siniset portit ja näyttävä koivukuja ovat merkkinä maalisuoran välittömästä läheisyydestä. Myös tienvarteen asennetut kyltit kertovat maaliviivan olevan jo lähellä. 

Lopulta Sotungintiellä jäljellä ovatkin enää viimeisiä edeltävät polkaisut sekä kaarros vasempaan, kohti jo näkyvissä siintävää maaliviivaa.

Maalisuora (Kuva © Kiia-Bettina Haikola)
Raskas reitti pitää kovakuntoisimmat mukana mestaruustaistossa

Kanasen kertoman perusteella voidaan lähtökohtaisesti odottaa, että voittajana tullaan näkemään kunkin sarjan kovin kuski. 

Mestaruustaistosta kisan aikana pudonneet kilpailijat liputetaan ulos kierrokselta:

”Paljon kilpailussa tulee tapahtumaan luonnollista poistumista takaapäin, kun mäkien jälkeen ei enää saada etujoukkoa kiinni”, mies ennustaa. 

”Kyseessähän on raskas reitti, niin minä luulen, että kisa voi ratketa ihan missä tahansa. Vahvin tulee voittamaan”, Kananen summaa.

Muista katsoa Vantaan SM-kisojen maantieajon N-Elite ja M-Elite -sarjojen mestaruustaistot 19. ja 20. kesäkuuta 2021 ISTV:ssä ja osoitteessa Ruutu.fi!

Naisten kilpailuun pääset tästä | Seuraa miesten kisaa sunnuntaina täältä

Kaikki artikkelin kuvat © Kiia-Bettina Haikola

Lue myös: